Petržalskí poslanci chcú oslobodiť MHD od cestnej dane

26.02.2013 Bratislava

Bratislava 26. februára (TASR) – Vozidlá mestskej hromadnej dopravy by mali byť oslobodené od dane z motorových vozidiel. Zhodli sa dnes na tom miestni poslanci bratislavskej Petržalky, ktorí prijali uznesenie, aby primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD) išiel rokovať s Bratislavským samosprávnym krajom (BSK), ktorý je prijímateľom tejto dane. Ušetrené peniaze chcú použiť na opravu ciest.

Hlavné mesto dáva cez dopravný podnik na cestnú daň ročne 738.000 eur ročne. "Navrhli sme len to, čo funguje aj v iných vyšších územných celkoch na Slovensku. Niektoré župné zastupiteľstvá oslobodili dopravcov, ktorí poskytujú služby vo verejnom záujme od dane," vysvetlil petržalský poslanec a člen predstavenstva DPB Branislav Weigl, ktorý s návrhom do zastupiteľstva prišiel. "Na druhej strane by sa peniaze použili na údržbu komunikácii," dodal s tým, že takýto návrh sa už v minulosti objavil, v bratislavskom kraji ale nebol akceptovaný.

Starosta Vladimír Bajan si ako bývalý bratislavský župan myslí, že požiadavka na kraji nemusí prejsť. "Nevidím to ako jednoduchú vec. Treba si uvedomiť, že daň z motorových vozidiel nejde len na správu ciest, ale aj na potreby, ktoré vyšší územný celok musí zo zákona uhrádzať. Je to jeden z príjmov župy," podotkol s tým, že kraj by takto tiež mohol povedať, aby mu mesto v tom prípade odpustilo napríklad daň z nehnuteľnosti za stredné školy.

Poslanci dnes zároveň prijali uznesenie, aby mesto iniciovalo legislatívnu zmenu, na základe ktorej by sa cesty prvej triedy vrátili štátu a cesty druhej a tretej triedy dostal do vlastníctva zase vyšší územný celok. Bratislava je totiž špecifická, stará sa o všetky cesty. "Poslanci asi v tom čase uvažovali o tom, že cesty sú veľký majetok a nemajú sa ich zbavovať, ale neuvedomovali si, že sa o ne majú aj starať," podotkol petržalský poslanec Tomáš Fabor, ktorý požiadavku na zmenu legislatívy v zastupiteľstve inicioval. Mesto potom podľa neho musí predávať majetok, aby dokázalo opraviť svoje cesty. "Desať až 12 rokov je optimum na komplexné rekonštrukcie ciest. U nás, ak si spočítame peniaze, ktoré sú ročne dávané do systému, to vychádza raz za 70 rokov. Potom sú cesty také, aké sú," dodal.

Aj podľa starostu Bajana je zmena legislatívy jediným riešením, ktoré by mohlo byť akceptovateľné. "Treba vrátiť ten problém z hlavy na nohy."
 

Vyberte región